LE « POTLATCH » UN VOYAGE ÉVÉNEMENTIEL AUTOUR DE L’ART ET DE LA MER



Stanislas Defize, peintre, écrivain, cinéaste, co-fondateur de l’Atelier Ste Anne, organise autour de ses voyages en mer, une exposition évènementielle multidisciplinaire riche et variée –peintures, films, installations, vidéos- liée à la mer, à l’exotisme et aux rêves… Il exposera, entre autres, une série de 36 dessins couleur réalisés lors de son voyage entre l’Ile Maurice, Madagascar et l’Afrique du Sud sur la Malu II, voilier de son ami Bernard Blondeel et nous projettera les films Blue Mist et Expédition Prototype co-réalisés avec Frédéric Fichefet et Cédric Robion.


Comme le veut le Potlatch, terme des indiens Chinooks, qui signifie troc entre amis ou adversaires mais aussi, provocation amicale et ludique, Stanislas Defize sera également entouré d’Eric Pauwels dont on pourra revoir le long métrage Les films rêvés, participer à un dîner malgache concocté par Frédéric Fichefet, cinéaste et fin gastronome à ses heures.


Les peintres Luc Vandervelde, David Russon, et le vidéaste Leslie Vandermeulen y rêveront leurs propres voyages en mer, à travers ce que Stanislas Defize leur a ramené des siens…



« UN VOYAGE » PEINTURES-DESSINS-FILMS-INSTALLATIONS-VIDEOS

du 14 au 22 OCTOBRE de 14h à 19h

11, rue Notre Seigneur à 1000 Bruxelles

Luc Vandervelde

Luc Vandervelde
Independent Fine Art Professional


His paintings are an investigation into the origin and dissolution of relationships between people, their transience and eternity. This is about love and suffocation, sex and despair, and what binds and separates men and women.
Recently he has become very intrigued by the written language as a visual form and means of expression. It has now started to have a prominent role in his work. He experiments with the formal language of the written word. Luc Vandervelde uses a code language consisting of written texts. These texts are emotionally charged and form an abstract language, in which the semantic meaning of language is subordinate to the visual aspect.

At the moment he is working on a series of abstractions named ‘remains of the day’, which depict when memories become a mental abstraction. These paintings are focused more on the material and intuition. Working in both paint and collage, he incorporates elements from his daily life -- feelings of the day or personal memories -- into the paper. The act and the movement plays an important role in these works which are built upon different layers of tape, charcaol, written text or code language, post-it’s, spraybomb and images. Lately, he translates the absraction into the space by working directly on the wall and ceiling. He describes it as an abstract expressionism with urban flair.


Find out more about Luc Vandervelde on: http://www.lucdelux.com